Friday, January 11, 2013

Lyra Ekström Lindbäck lanseras hårt

Jag ligger och läser det nya numret av 10TAL (nr 11/2012) och som väntat blir jag arg på det ena och det andra.

Madeleine Grive skriver i förordet att efter 32 års existens (!) är det här "första gången vi gör ett renodlat debutantnummer". Det är ju fullständigt patetiskt! Efter att ha hetat 10TAL/00TAL/90TAL/80TAL och i många år lanserat sig som språkrör för den unga litteraturen erkänner Grive här att de aldrig publicerat speciellt många debutanter, eller ömmat speciellt för debutanternas ställning.

Hon ger mig därmed retroaktivt rätt i det jag skrev för många år sedan i Den Blinde Argus - men som då ansågs vara kontroversiellt - att "80tal har aldrig publicerat så många debutanter som de givit sken av" (avskrivet ur minnet).

Och en annan fråga, hur marginaliserad är någon som vid drygt 20 års ålder givit ut en uppmärksammad debutroman på Modernista, får skriva en stor programartikel - där hon angriper tidigare författargenerationer - i 10tal och dessutom blivit medlem i Författarförbundet efter endast en utgiven bok? (När jag själv sökte medlemskap i SFF vid början av 90-talet var kravet två utgivna böcker och det helst på fina förlag.)

Lyra skriver, om den unga författargeneration hon tillhör: "Vi har omkring tio års erfarenhet av digitaliserade former för läsande och skrivande, och vi kräver att ni [läs: äldre generationer, inklusive sena 50-talister] erkänner vår överlägsna kompetens på området."

Tja, Argus Area startade på nätet 1996 och var en av de första internettidskrifterna i Sverige. Hur många års verksamhet på nätet blir det? Femton?

Nåja, Lyra är säkerligen betydligt duktigare på digital publicering än underteckad, det erkänns. Dessutom har hon en poäng i att "unga författare" gärna glider iväg i åldrarna, och räknas som unga upp till 40 års ålder. Men det är egentligen ingen nyhet. Jag minns att just Madeleine Grive sa till mig en gång i världen att som författare var man ung upp till 40-årsåldern. Det var flera decennier sedan hon sa det, så det är inget nytt. Alla dessa skrivarkurser - har Lyra Ekström Lindbäck själv gått någon av dessa, jag vet inte - driver upp debutantåldern. Men tålamodet har minskat, och visst är den debuterande författarens sociala situation svår. Som den alltid varit!

Jodå, även Lyra Ekström Lindbäck har gått Biskops-Arnös författarutbildning. Finns det någon debutant från de senaste tio åren som inte har gjort det? Detta är makthegemoni, och kanske rentav ett större problem än att unga författare har svårt att komma fram.

No comments:

Post a Comment